De Wildersgroet blijft onbeboet

Geplaatst: 22 juni 2009 in Commentaren
Tags:, , , , ,

 de tulpenmanie is omgeslagen in een wildersmanie

 

 

Spannende tijden voor de buisverslaafde kiezer. Worden we deze week of volgende week gepasseerd in de polls door de Killanders? Zullen we straks in Den Haag het Big Brother Tehuis voor hen zien openen, waarin we eindelijk de blote billen van Onze Parlementariërs kunnen bewonderen die hun voorman gul en geil zullen worden voorgehouden door De laatste Democraten, die geloven in een goed gesprek…..?

 

Wie weet. We wachten het af op de bank. Als de doodsbange kiezer alleen emotiepolitiek wil en van zogenaamde realitytv smult, dan duurt het hooguit nog één mediaseizoen voordat ook deze consumenten genoeg krijgen van Widers BB-huis-retoriek. Zo niet, dan is er nog geen vuiltje aan de lucht en kunnen we vanuit het midden naar links en naar rechts gebogen blijven genieten van

 

Wie is er bang voor de

 
kwakjesdemocratie van  


een oververhitte massa  


met een leider die het  


bloed onder neerlands  


nagels vandaan haalt? 

 

Nog even en heel Killand  


staat achter de kikker mee  


te kwaken over radbraken  


en andere alternatieve  


rechtse straffen.  

 

Zijn ontblote tanden tonen de Wildersgroet  


zijn rode lip het kussen van een natte vlag  


zijn onderlip de huiduitslag van darrenbroed  

 

Zijn haarlak openbaart de verspreiding  


van het licht van de Islam over zijn bol  

 

Zijn Koranfagie komt vanzelf over de drager  


van het masker in zijn kruisvaarders tenue  

 

Laten we wel wezen, Wilders staat voor een fenomeen dat emotiepolitiek heet en dat precies past in het gat dat de media in haar markten maakt voor het lozen van zogenaamde reality-tv. 

Het is puur handel in Massieve Denkbeelden, die er bij het Grote Publiek als pap ingaan, omdat ze precies aansluiten op wat hun onderbuik met hun bovenkamers uitwisselt aan meningen over alle veranderingen om hen heen. 

Sinds ik me in de maatschappij ben gaan verdiepen, ben ik niets anders tegengekomen dan dit soort mechanismen, waarin de massa de Moderniteit het hoofd meent te kunnen bieden met haar Authenticiteit. Op dorpsschaal gaat het sinds de verstedelijking om de Import, die ze aan de rand van de bebouwde kom huisvesten en die vaak uit het eigen land afkomstig zijn. Op het niveau van de grote stad gaat het al snel om de ghetto’s. Nederlanders zijn in dorpsverband opgegroeid en nemen dat naar de stad toe. De stad plaatst ze dan ook aanvankelijk in eigen wijken, waar ze als streekgenoten in hun dorpsverband opgesloten worden. Zo heeft Rotterdam haar import uit Zeeland en Twente vanaf de crisisjaren in Zuid gehuisvest.

Ik wil maar zeggen dat we  met iedere migratie problemen hebben die we met dijken provisorisch oplossen en dat doen we al vanaf de crisisjaren in het begin van de vorige eeuw. Alle steden barsten dan ook van de negatieve ervaringen met migraties. Dat weet Den Haag ook al jaren en menige sociale wetenschapper heeft zijn brood eraan verdiend om het steeds opnieuw op papier te zetten dat de mensen maar niet kunnen aarden in een Killand dat zo eenkennig is door haar 18e eeuwse rurale en kerkdorpse karakter, dat nog altijd onder onze stedenvorming en gemeentelijke herordeningen doorstroomt als een oneindig nostalgisch verlangen naar Het Dorp waar alles één was en dat Holland in de kern vanaf de Middeleeuwen is.

Het meest schrijnende van deze eeuw der migratie is dat die dorpse mentaliteit nooit in Den Haag op de snijtafel is gelegd. Die anatomische les wil men maar niet organiseren, want dan zijn de poppen pas echt aan het dansen. Stel je voor dat we zouden moeten erkennen dat we eigenlijk van niemand houden die niet een dorp met ons als achterland deelt. Zo klein van geest wil iemand zijn volk toch niet vertegenwoordigen?

Na de crisisjaren kwamen de grieken, italianen en spanjaarden onze maagden roven. Toen al belden verontruste stadsgenoten mijn vader dat zijn dochter met een gastarbeider was gesignaleerd, terwijl de snordrager nou net de zoon van de koster was.

De komst van molukkers, surinamers en antillianen ging destijds ook gepaard met een dubbelhartigheid, waar we als handelsvolk en als toerist in het buitenland om bekend staan: the Double Dutch vocabulaire barst van de uitdrukkingen dat een nederlander nooit te vertrouwen is als relatie…..

Het boek van Frank Bovenkerk over Omdat zij anders zijn, staat vol van die typisch nederlandse heimelijke discriminatie, die in de jaren zeventig op straat welig tierde. Er bestond geen zwarte huid of er zat een vlekje op. De massa geeuwde toen al met een stalen smoel dat een zwarte man toch wel even iets anders was dan een blanke als schoonzoon, zonder maar iets te kunnen benoemen wat hen dan zo dwars zat, want ze wilden niet discrimineren. Dat doe je niet openlijk. Daar heb je je huiskamer voor……

Dat nederlanders zoveel moeite hebben met gastvrijheid was in de 18e eeuw al een kenmerk van ons volk. De tolerantie van de 18e eeuwse kleinburger, die vreemdelingen alleen in zijn achtertuin kon verdragen als hij ze als exotische planten aan zijn gasten kon tonen, maar verder verschoond wilde blijven van hun culturele eigenaardigheden door die stelselmatig te negeren, is spreekwoordelijk voor de hele geschiedenis. Zolang de vreemdeling het hen niet lastig maakte, was er best mee te leven. 
Het denken in culturele zuilen, waardoor er op basis van een kerk of partij een eigen gemeenschap per gewaarmerkte ideologie kon opbloeien in een zichzelfvoorzienende infrastructuur sloot al snel uit dat dit ook voor de vreemdelingen kon gelden. Domweg omdat zij toen nog onvoldoende kader in ons land hadden kunnen vormen voor een gelijke emancipatie.

Nu, 300 jaar later dat kader voor de ons etnisch en cultureel zo vreemde minderheden de Islam dreigt te worden wordt ook nog eens een lang vergeten controverse met de Moren opengereten. Waardoor populisten de propagandamachine van Goebbels uit de kelder kunnen halen en De Moslim kunnen vertonen die schijt zou hebben aan onze cultuur en waar je bovendien nog al je frustraties in kunt projecteren van een haperende overheid, die maar niet uit het vraagstuk kan komen van een samenleving die nooit een immigratieland wilde zijn (al 300 jaar niet) en een economie die juist op mobiliteit van de arbeid draait en al veraf van de politiek zich ontwikkeld heeft tot een open markt, dat op wereldschaal zich van die lokale, regionale, provinciale en nationale politiek bevrijd heeft in een interculturele multinationale managementstruktuur, waar straks ook alle staatsdienstverlening en maatschappelijke ondersteuning op afstand bereikbaar voor alleen hun klanten in verdwijnt en de democratie nog slechts het bestuur vormt van het dorpshuis voor dakloze hollandse heikneuters.

reacties
  1. paco painter schreef:

    Handel in massieve denkbeelden.Goed gevonden

  2. Marius van Artaaa schreef:

    @ thnks paco en nu maar hopen dat vloeibare denkbeelden die handel naar de klote helpen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.