Een waarderingskruis voor vier sculpturen

Geplaatst: 6 augustus 2009 in Museum voor Veiligheid
Tags:, , ,

waarderingskruis

De idee achter dit oude leerkruis voor de organisatie neem ik als verkeersplan. Je begint links en eindigt links. Linksboven een probleem aankaarten, rechtsboven een procedure afspreken, rechtsonder de sculptuur in proces veranderen in het betere, gegeven linksonder het Grote Voorbeeld.

Dat is in organisatietermen de oplossing voor de vraag wat doen we aan het probleem zoals onze leider dat zou doen, in de zin van lichtend voorbeeld voor zijn voor wie na hem streven naar meesterschap.

Zadkine heb ik hoog zitten. Ook omdat mijn broer hem zo goed kon nadoen als stilstaand levend beeld.

Dat na kunnen doen op een of andere manier speelt een grote rol bij deze waarderingscyclus.

Een ode aan Rembrand, voor het gezichtsloze CS is een beeld van zes meter hoog van roestvrij staal, met daarin een gedeelte van groen glas, dat de Oude Rijn nabij het geboortehuis van Rembrandt symboliseert, en een van gekleurd glas, dat verwijst naar de kleurenpracht in zijn werk. Wordt in procedure genomen zoals de bekende Kabouter Buttplug die Paul McCarthy ontwierp als Kerstman. En in het proces legt het ontwerp van Jan Wolkers van 2004 af tegen zijn 2x ingegooide Auschwitzruiten, die toch de Verwoeste Stad van Zadkine niet kunnen doen verbleken. Hoe hard ik het heb geprobeerd met die grijze huid vanwege het zilveren zonlicht die dag.

Jammer van de taboes op graven. Nu is Jans ruiten namaken met Paint schennis. Daardoor het gelaten bij die verschoven fotoos.

De waardering is realistisch.

Een idealistische waardering zou Jans Splinter ook niet redden tot en met het einde van het proces.

reacties
  1. Jezzebel schreef:

    Ja, dik vet aanbevolen.
    Ik kende Zadkine niet.
    Maar ik heb zijn beeld gezocht.
    En toen wist ik het.
    Ja, no doubt, hij is de meerdere.
    Wat mooi, dat je me dat ook kunt laten zien.
    Deze plaat van jou is prachtig.
    Helemaal voor ons museum.
    Juist ook door Jans eigen werk zo weer hoger te tillen.
    Ik heb dit werk met die letters nooit gezien.
    Ik zag alleen de spiegelplaten.
    Daar heb ik heel lang voor gestaan.
    En gekeken naar de Nederlandse luchten.
    Toen de wolken voorbij schoven.
    Alles grauw en grijs.

  2. Marius van Artaaa schreef:

    dat is dat beld in Oegstgeest voor Vrouwen in het vezet
    fijn, Jezzebel, de man in het midden is De Burgemeester van een havenstad, een kunststad, een cultuurstad en een vandaalstad. Hij danst koord tussen de Kerstman en de Stadsman, met linksboven oorspronkelijk de boot die misbruikt is door voorgangers, die hoolygans verscheepte, die als huisvesting voor hufters gebruikt is enz.. Rdechtsonder was de stad van de erecties van het grootkapitaal getekend, waarvan de ruitenpatronen precies lijken op die van Jans gevallen kerkraam op het dak van de urnbewoners uit Auschwitz.

  3. Jezzebel schreef:

    @Marius we gaan goed zorgen voor de Kerstman en de Stadsman, daar komen mooie dingen van 🙂

  4. Marius van Artaaa schreef:

    ik zat mis te kleunen, die vrouwen in verzet is een staande glazenschervenboeket..
    je keek alleen naar de grond…

  5. Jezzebel schreef:

    En zag de hemel 🙂

  6. Marius van Artaaa schreef:

    krek, dat is zijn meerwaarde tov alle beelden…
    oh ja dat was ik vergeten erbij te vertellen dat Jan’s eerste belangrijke opdracht, het watersnoodmonument in Kruiningen (in Zeeland) staat. ‘Moeder met gestorven kind’ in 1957 geplaatst. Dit levert hem een beurs op waarmee hij op uitnodiging van de Franse regering stage kon gaan lopen bij Zadkine in Parijs.
    Daar begon hij ook met het schrijven van verhalen.

  7. Marius van Artaaa schreef:

    en dat ik ergens nog een foto van Jan in zwembroek moet hebben, ja zie wat pagina’s verder op http://www.dbnl.org/…/salv007tijd01_01_0002.htm

  8. Jezzebel schreef:

    @Marius, ik moet weer giechelen.
    Dan weet je het wel.
    Oeh, dus toch… er is nog zoveel meer.
    De link werkt jammer genoeg niet.
    En ik ben natuurlijk bloednieuwsgierig naar Jan in zwembroek.
    Ik heb gezien hoe hij Karina over het podium liet paraderen.
    Mijn God was is ze mooi.

  9. Marius van Artaaa schreef:

    ja, Jezzebel, een Rubensvrouwenliefhebber die Jan…
    en Karina was al zo mooi in 1974 op de mensa zolder in Leiden…
    waar ze meekwam voor zijn lezing en als zijn nieuwe muze werd voorgesteld
    ====
    deze moet lukken:http://www.dbnl.org/tekst/salv007tijd01_01/salv007tijd01_01_0002.htm

  10. Jezzebel schreef:

    @Marius, oehhh, hij is mooi!
    Waarderingskruis voor Jan. 🙂

  11. Marius van Artaaa schreef:

    24 jaar moetie toen zijn geweest…
    alle pagina’s hebben wel iets bijzonders te vertellen…
    veel doopceeltjes worden gelicht…

  12. Jezzebel schreef:

    @Marius, ja de link.
    Ik zag het.
    Het is voor later.
    Daar ligt een schat aan geheimen.
    Ik keek er naar in een oogopslag.
    En dacht.
    Wat heerlijk.
    Verleiding voor straks.
    Als ik weer even bij jou kom kijken.

  13. Jezzebel schreef:

    Marius, goedemorgen,
    op zo’n nacht dat het nog steeds bloedheet is aan zee,
    ben ik door deze hele link gegaan, alles gelezen, alles bekeken.
    Wat een pracht monument voor Jan Wolkers.
    Ook het briefje van Renate Rubinstein aan Jan ontroerde me.
    Of hij de vloek die hij over Hans van Mierlo had uitgesproken terug wilde nemen.
    Jan had Van Mierlo de Kennedy van Nederland genoemd
    en hoopte dat er snel een Oswald zou komen.
    Renate vond dat sneu voor Hans’ kinderen.
    Oh man, soms kom je juweeltjes tegen.
    Heel veel dank hier voor.

  14. Marius van Artaaa schreef:

    Jezzebel, ja hè, zo’n digitale bibliotheek van de nederlandse letteren bevat bijna alles wat je je maar kunt bedenken. Murk Salverda zit o.a. in dew redactie. Daar keek ik toen ik studentje was erg tegen op. Hij is van een generatie voor me die voor, in en van die letteren leefde. Zeer belezen, scherpe geest, was een goed interviewer en uitstekend journalist. Hij schrijft veel samen met anderen.en zelf heeft hij ‘Tijd bestaat niet: leven en werken van Jan Wolkers in de serie schrijvers prentenboek’ geschreven, waar veel van die site uit voortkomt..
    Zeer aan te bevelen is STEENHUIS / MURK SALVERDA / ERNA STAAL , PAUL [JAN WOLKERS] Jan Wolkers. Schilderijen, tekeningen & beelden.
    Zwolle, Waanders. 216 pp. Linnen/stofomslag. 200 kleurenfoto’s, 10 zwart-witfoto’s. Het eerste boek waarin een totaaloverzicht wordt gegeven van het oeuvre van Jan Wolkers als beeldend kunstenaar. Met een uitgebreid interview openhartig over alle aspecten van zijn beeldend kunstenaarsschap. Hij vertelt onder andere hoe hij als vroegtijdig schoolverlater eind jaren dertig voor het kunstenaarsschap koos en hoe de oorlogsjaren zijn kunstopleiding beïnvloedden. Hij neemt de lezer mee naar zijn beginjaren als beeldhouwer, naar zijn studies bij Zadkine en Manzù en naar het dagelijkse leven in zijn atelier. In een kunsthistorische beschouwing wordt het werk van Wolkers verdeeld in drie perioden, rijkelijk voorzien van afbeeldingen waardoor een goed overzicht ontstaat van zijn oeuvre en ontwikkeling als beeldend kunstenaar. Het boek maakt duidelijk wat voor unieke positie Wolkers als eigenzinnige kunstenaar in de Nederlandse cultuur inneemt. Nieuw exemplaar.
    Ik pikte dit van http://www.antiqbook.nl/boox/enp/50061.shtml
    Offered for EUR 38.00 = appr. US$ 49.32 by: Antiquariaat En passant – Book number: 50061
    Ja, dat noem ik een fraai doopceeltje. Rubenstein in de bres voor de mooiprater van Mierlo. Jan op zijn best met zijn galgenhumor en Renate let weer zo schattig op het leed van anderen, de kleintjes.
    Doe me goed dat je het zo waardeert.
    Jan Wolkers was voor mijn broer en mij het keerpunt in de verloren tijd. Wij kregen zijn boeken in handen via de zoon van de koster, die ook Van het Reve las. Volstrekt verboden literatuur bij ons thuis.
    Het verbodene, al eeuwen weten ze hoe aantrekkelijk dat het object maakt.
    Er moet een vleugel in ons museum komen waar we het verbodene in een mediatheek vol herinneringen aan het verbod getoont wordt.
    Twee vleugels…
    Een vleugel voor de verboden waarden in een specifieke periode (het verbodene uit de tijd gekomen)
    Een tweede vleugel voor de actueel verboden waarden op specifieke plaatsen (het verbodene uit de kast gekomen).
    ====
    Zo langzamerhand hebben we al vulling voor tig musea
    En het concept wordt meer en meer hybride, waar ik erg van hou. Is het straks een museum een universiteit of een showroom waar we onze energie verder kwijt kunnen?
    Mij maakt het niet uit, al wordt het een berg die een mier baart.
    Als we er maar alles in veiligheid kunnen stellen wat eeuwig opgemerkt moet blijven.
    Niks geen mode bij ons,
    we gaan niet met een tijd mee,
    we haasten ons niet naaar de plek waar HET gebeurt,
    we respecteren iedere tijd en plaats
    Als dat volbracht wordt
    Dan hebben we meteen het museum van De Liefde
    In het verschiet van de veiligheid doen ontstaan
    en kunnen we het mausoleum van De Hoop ernaast bouwen…..
    PS
    Ik zie nu pas hoe sterk zo’n probleem-oplossingskruis kan zijn voor onze hoogbouw.
    En dat dit kruis eigenlijk alles laat zien van Het Kruis….
    Het Geloof in Jans Splinter, Het Oordeel op de Steen Des Aanstoots, De Hoop op Het Overweldigende dat tevens De Stilte bevat en De Oneindige Liefde voor Het Beeld….

  15. Jezzebel schreef:

    @Marius, goedemorgen 🙂
    Heb jij dat boek van Wolkers?
    Mag ik het een keer bij je inkijken?
    Het is te duur voor mij op dit moment.
    Vrouw in de bijstand die er het beste van probeert te maken.
    Ik ben deze nacht ook nog op zoek gegaan naar Zadkine en kwam een prachtige linoleum uitsnede van hem tegen.http://www.fine-art.com/members/39499/images/File993588724295313.jpg
    Hij laat me beelden zien waar ik versteld van sta.
    Wat heerlijk.
    Net als jij kan het mij niet schelen wat er uitkomt.
    Of hoe het zal bestaan.
    Er is een prachtige documentaire over geheime musea en erotische kunst
    Ik heb ooit ergens een link op mijn blog geplaatst even kijken of ik het kan vinden.
    Got it :-)http://cultuurgids.avro.nl/front/detailkunst.html?item=e58e84c27a5552fbf03f572b784708bc
    Fantastische documentaire.
    Man, wat is dit lekker! 🙂

  16. laila schreef:

    Interessant, maar er ontbreekt van alles in deze selectie met geheime codes die niet moeilijk te doorzien zijn voor een scherpe waarnemer.

  17. Marius van Artaaa schreef:

    @Jezzebel, ja, een goede start..
    voor een lekkere volle dag…
    zo meteen de 3e aflevering over Het oude Kloosbrein maken…
    afspraken maken met de fysiotherapeut, de neuroloog en de psycholoog…
    huis schoonmaken, boekhouding doen en verder bloggen..
    —-
    alles wat ik heb mag je inkijken…
    ik heb Marszwart & Titaanwit voor je, dat verscheen bij zijn posthume tentoonstelling in 2008 in de Lakenhal in Leiden…
    ruim 200 pagina’s met levenstekstjes over en van Jan, privéfotootjes en zijn beeldend werk in kleur en zwartwit…
    met het adagium Niet Praten, Maar Poetsen in de woorden van Goethe als aanhef: Bilde, Künstler! Rede nicht!….
    Tijd bestaat niet, je hebt alleen eeuwigheid, zei Jan ooit tegen Hella Haasse en de samenstellers Onno Blom en Irma Boom hebben dat eindelijk serieus genomen en een (jammer genoeg voor de kleuren te vaal gedrukt) achronologische collectie gemaakt, louter associatief op kleur, vorm, materiaal en werking van het licht…
    omdat vooral zijn schilderijen geproefd moeten worden heb ik dat eerste overzicht toch ook maar aangeschaft, dat in 2002 is verschenen. Een compleet museum in een kaft zo groot als als een trottoirtegel…
    ik kan natuurlijk ook iedere dag voor je een pagina scannen en als afbeelding naar je toesturen via je email…
    —-
    Zadkine is een meesterbrokkenmaker…
    van massief tot snoepjes..
    hij inspireert me al jaren om een plag zee in glas te laten gieten…
    de branding en de plek waar mijn schoolvriendje verdronk…
    vrouw, wat zou ik dat graag echt willen beeldhouwen…
    ik heb ooit een bevroren versie gemaakt in de koelcel van een abbatoir, met bloedsporen erin…
    samen met Ali, die mij bijstond bij het vakantiewerk op de plaats waar normaal gesproken alleen priesters hadden mogen werken hebben we het onthuld, bewonderd, besproken, afgekeurd en niet ingegrepen toen het op het platje ontdooide en het varkensbloed als de gepulkte snot die Jans vader onder zijn fauteuil verzamelde in klontjes op de piepkleine schotsjes dobberde…
    jammer dat Jan die zee nooit in zo’n sculptuur heeft gevat…
    hij was ook niet echt interactief zoals Anton Heijboer met zijn bruiden, als het gaat om zijn bewonderaars…
    hij verkeert door zijn vitalisme ook nog eens eenzaam aan de top van de piramide van de laatst gestorven scheppers in Friesland en omstreken…
    —-
    je links volg ik zo, eerst mijn medische veiligheid waarborgen…
    Ps
    die plek op mijn zij protesteert nog steeds…
    ik zal vandaag in acht moeten nemen wat betreft veel reagere, veelschrijverij en veeltekenarij…
    aan het einde is zijn gezeur even vervelend als die van een partner die op je is uitgekeken, maar niet van je los weet te komen…
    gelukkig maar die scheiding van lichaam en geest…
    het is de koekjestrommel van je vrije wil….
    maar daarmee houdt het ook meteen op…
    was ik maar mijn zij, dan vleide ik mij de gehele dag in een zeebad van tot een siliconenmassa gesteven Haagse Bluf…

  18. Marius van Artaaa schreef:

    @Laila, vertel, vertel, er is niks geheims op mijn blog en dat van Jezzebel en maria trep…
    laat stromen je inzichten…
    we willen niets anders dan de glasnost terugvinden…
    en die paren met oprechtheid…..

  19. Jezzebel schreef:

    @Marius, ik sla mijn hand voor de mond over het kunstwerk dat je wilt maken.
    Ik had het er met Maria over, ik wilde glas leren snijden.
    Dat is echt heel moeilijk en daar heb je al je kracht en je verstand voor nodig.
    Maar degene die het me wilde leren,
    een echte vakman, die het vak van zijn vader had geleerd,
    met de hand,
    wilde dat ik naar zijn huis kwam.
    Maar ik wilde naar de werkplaats.
    Echt snijden en niet alleen friemelen.
    Man, daar wil ik over nadenken,
    hoe we dat werk van jou kunnen maken.
    Ik geloof dat het belangrijk is.
    Rustig aan vandaag.
    Ik wil ook schilderen.
    Maar het is altijd lekker om me te laten verleiden.
    Door iets wat ik nog niet ken.
    En waar ik de schoonheid van zie.
    Onmiddellijk.
    De documentaire is misschien voor later voor jou.
    Maar kijk als je kunt.
    Ook daar laten ze iets zien wat belangrijk is.
    En het is echt prachtig gemaakt.
    Godzijdank voor Avro’s kunstuur.
    Ik zie hoe ze daar ook hun best aan het doen zijn voor kunst.
    Daar word ik altijd heel blij van.
    Blijf gezond mooie man.
    Ik denk aan je.
    Dat telt ook 🙂

  20. Jezzebel schreef:

    Stuur me alsjeblieft die prenten van Wolkers.
    Als het niet te veel werk is.
    Dat vergat ik nog te zeggen.
    Ik wil heel graag naar hem kijken.
    Ook hij vertelt me iets over een verboden cultuur.
    Die van mezelf en mijn vaderland.
    Ik zal je zo een mail sturen.
    Dan heb je mijn adres voor de attachments.
    Laat even weten of die is aangekomen.
    Want ik begreep van andere bloggers
    dat die link voor mail niet altijd even goed werkt.

  21. laila schreef:

    Waarom zou ik? Die Gedanken sind Frei.

  22. Marius van Artaaa schreef:

    @Jezzebel
    natuurlijk wil ik dat graag voor je doen…
    iedere dag een scan van wat ik uit het graaltje voor je selecteer…
    ik heb alleen geen mail van je ontvangen…

  23. Marius van Artaaa schreef:

    @laila
    spijtig dat je dat aforisme als een zuinige particulier verstaat….
    de geest is vrij te gaan en staan waar hij wil, tja, dat leidt tot behoudzucht…

  24. Jezzebel schreef:

    @Marius, de mail is verstuurd.
    Ik denk tien minuten geleden.
    Heb je ‘m?

  25. Maria Trepp schreef:

    Ode aan Rembrandt:
    Marius, ik had al sinds gisteren een blog in mijn hoofd betreffende Rembrandt ; als een ode aan jou…
    Gisteren werd bekend dat het portret van de strenge dominee Swalmius een echte Rembrandt is. Rembrandt heeft een aantal portretten gemaakt van strenge Calvinisten; ik vind het leuk om deze even op een rijtje te zetten voor jou, en misschien wat associaties en herinneringen op te roepen bij jou over Calvinisme, domineesgezin etc.
    Trouwens heeft Rembrandt ook een portret gemaakt van een vrouw die “MariaTrip “ heet. Ik vind het een beetje op mij lijken…. (Zie ook het waanzinnig leuke Kamagurka-project:” Lijkt dit portret op u? ”)
    Ik zal Maria Trip bij mijn Rembrandt-Marius ode voegen, die- zo God wil- morgen op mijn blog verschijnt…

  26. Marius van Artaaa schreef:

    @Maria, prachtig, zo’n galerij en ik zal graag daar mijn ware gezicht van Calvijn laten zien…
    wat een kans om mijn vader weer eens te eren met de gulle lach erin te brengen die hij net als Swalmius door strenge bekken te trekken voor zichzelf n zijn gezin hield….
    ze waren zuinig op hun emoties, zo heftig waren die, dat een Pieta van een dominee met een gestorven lach in de hand en een druppel bloed uit de zwarte hemel boven zijn sterfbed zal tonen wat zij te verduren hebben doordat alle anderen geloven dat zij het leven bij het verkeerde einde vasthouden…
    een Mariatrip, dat lijkt me een hallucinatie van jewelste…
    en je schrijft Rembrandt…
    keurig…
    was Maria Trip niet dat wildpissende meisje, dat hij zo ondeugend heeft getekend?
    past beslist als weesje tussen beide Herenleedversies van religieclownerie

  27. Marius van Artaaa schreef:

    @Jezzebel
    Nee nog altijd geen mail op artafterallart@gmail.com van je ontvangen…

  28. Jezzebel schreef:

    @Marius, het werkt dus inderdaad niet.
    Hier op de pagina, ik ga je een mail sturen.
    Komt goed. 🙂

  29. Marius van Artaaa schreef:

    @Jezzebel
    Leda en de zwaan komen er in draf aan.

  30. Jezzebel schreef:

    Veel dank Marius.
    Dat is overigens ook helemaal Maria’s thema.
    Leda en de zwaan.
    Zeker voor ons museum, toch?

  31. Marius van Artaaa schreef:

    @ Jezzebel
    Ja, Zeus en zijn streken moeten veilig worden gesteld…
    ik had het tafereel willen tekenen, maar mijn zij protesteert…
    daar had ik zo Maria als conservator onze tent in gelokt…
    ze blijft wel erg lang onder water…

  32. Jezzebel schreef:

    @Marius, Maria heeft haar eigen ondoorgrondelijke wegen.
    Dat weet je toch?
    Morgen komt ze met een ode aan jou.
    Dan is het misschien weer duidelijker.
    Hoe dichtbij zij altijd is.
    Komt goed hoor.
    Alles wat we er van maken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.