Vaderschouderkoffer (3)

Geplaatst: 8 augustus 2009 in Kloos gezocht
Tags:, , , ,

De vrouw gaapt de schrijfcoach aan. Haar hoofd vermaalt als een windmolen al haar illusies. Kloos kon dus toch niet het sentiment aan dat een dode God zijn voetafdruk naast hem voor eeuwig had achtergelaten. Religie kan dieper in onze hartcellen dan in die van onze hersenen grijpen, waarin wij onze ervaringen zelf er dwarsdoorheen weten op te wekken. Het uitbannen van een God die toch maar zit te niksen op de zetel van je ziel is zelfs met een doodsverklaring en een oneindige verwerking van dat verlies niet geklaard. Geloven valt onder het fatsoen, bedenkt ze, terwijl de schrijfcoach de kofferschouder nieuwsgierig opent. Geloven is je gedragen, herformuleert ze, zodanig dat het menselijk verkeer niet wordt gestremd. Het gaat dan om alle betekenissen die de innerlijke ervaring voor de mens bevat om elkaar in alle drukte toch vast te kunnen houden. Wat de fysiek aanwezige wereld betekent, is al een hele kluif voor ons oude brein, maar wat we ermee aan kunnen vangen in onze diepste ervaringen dat wij ons in die wereld bevinden… Ja dat hebben we uit handen gegeven aan filosofen, politicologen, sociologen, dichters, schrijvers en psychologen. Die mogen alles claimen als het zogenaamd functioneel is, als het werkt, als het binnen onze hersenpan geloofwaardig blijft.
 
Plots ziet ze dat de schrijfcoach haar koffers inspecteert. Pardon? Wilt u onmiddelijk het deksel sluiten. Wat een brutaliteit. Wat een onbeschaamdheid. De tas van een vrouw visiteren. Hoe durft u. Nee, het bewijst mij nu voorgoed dat u noch God, noch de Messias noch Kloos bent. U bent dwars door uw eigen mand gevallen. Met een harde klap sluit ze het deksel waaronder twee heethoofden uit de vorige eeuw een verschrompeld appeltje met elkaar verder schillen. Ook al hoort ze zelf luid en duidelijk hun wederkerige gramschap, toch vindt ze dat het taboe op de vrouwenkoffer, al is het een vaderschouder, eerst weer hersteld moet worden, voordat ze aandacht aan de inhoud van de koffer zelf wil geven. Wat zoek je eigenlijk in mijn bagage? tutoyeert ze de coach. Nou niks bijzonders hoor, wuift hij enige zweem van kwader trouw meteen weg, ik dacht alleen maar dat er misschien ook weer pionnen in zaten, die verklaren waarom we naar meer betekenissen moeten zoeken dan zij ons kunnen voorschotelen als de wijze waarop de wereld het beste in onze ervaring geconserveerd kan worden.
 
vaderschouders
 
oh, en dat denk je dan zonder mijn toestemming uit mijn koffer te mogen halen? nou dat zal de menselijke betrekkingen goed doen, schampert ze. opeens gaat de god van kloos in henzelf los op zijn terugvinding naar de weg die voorgoed ons de wereld doet bevestigen die we verloren zijn: toen geloof nog zich in onze relaties gevestigd had en een algemeen menselijk patroon liet zien dat de hele aardbol omvatte. samen mijmeren ze over die verloren tijd, waarin erasmus en spinoza ook niet verder wilden denken dan het bestaan van god. tot ze beiden marx onder het schouderjuk horen protesteren tegen bakoenins uitleg van het opium voor het volk. de vrouw opent nu zelf het deksel als de twee heethoofden in koor roepen dat het geloof in de kracht van de massa nooit verloren mag gaan. bakoentje voegt eraan toe dat kareltje de arbeiders een mooie ervaring heeft gegeven dat dat geloof zichzelf waar heeft gemaakt, maar dat zijn heilstaat slechts op een narcistisch bewustzijn van het proletariaat het hoofd boven water kon houden. wat heeft jouw idee nou eigenlijk voor de hele mensheid aan verlossing kunnen brengen, als je hen alleen in het gelid van een rood leger voor je karretje kunt spannen?
 
nou, verwijt de rood aangelopen pot de zwartkijkende ketel, heeft jouw vrijstaat dan wel ergens vruchtbare bodem gevonden en is ie wel gebouwd als een spiritueel lichaam? ze schrikken zelf van hun taal. hoe komen ze opeens aan die interesse in de mens zelf? als ideeénbouwers hadden ze nooit goede relaties op het oog. zij wilden best aanhang, maar dan van goedgelovigen en niet van een massa dat gouden kalveren vereerde zodra ze even moesten zoeken naar de wetten die in de geschiedenis onmiskenbaar hun gelijk bevestigden. bakoe, fluistert karolientje spelend met zijn tongetje in het oor van de enige echte rode duivel, we waren verliefd op ons eigen idee en geloofden niet in de wet van de afgunst. terwijl onze vrouwen het al beter wisten dat juist die jaloersheid de liefde vasthoudt voor elkaar.
 
van de bodem van de koffer haalt bakoe de hartmeter. je hebt gelijk schatje, zegt hij, om welk idee dan ook aan te hangen is er een geloof in de kruimel van het idee nodig. wat we voor de macrowereld bedachten, hadden we moeten verbinden met onze microwereld, waar onze harten naar elkaar toeschreeuwen hoeveel ze van elkaar houden en wij doof door onze kennisclaims, gelijkheidsclaims, maar bleven hameren op een breuk in de geschiedenis, op een omwenteling, voordat we weer naar ze konden luisteren. als een volleerd verpleegkundige bevestigt bakoe de meter om de buste van karolientje en jawel de liefde laat zich aflezen. niet op het metertje natuurlijk, maar in hun schitterende ogen. de waarheid van onze liefde voor elkaar is inderdaad onmetelijk, bloost karolientje onder zijn witte baard, en tegelijk niet meer dan een kruimeltje geloof in elkaar. daarom hoeven we het ook niet langer te bewijzen, maar kunnen we op basis van een zuchtje wind oprecht toegeven dat we geloven in de ander, toch?!
 
(wordt vervolgd)

reacties
  1. jan bouma schreef:

    Langs een omweg tracht men soms HET GELIJK te halen…
    terwijl hier…vrienden… ten toon werd gesteld en gespreid dat het
    zou gaan om een een onbepaalde en onbestemde koffer…. –
    en van waaruit van alles wordt opgediept tot en met Kloos en de oude verzinselen..
    hoeft men zich slechts te conformeren aan…. DE PANDORA-BOX!
    Die is hier in het geding!
    Niet dat geleuter over enige andere koffer.
    Het is de PANDORA-box.
    Welnu! Gij allen weet dat de schurken, en dus ook Nietzsche en de zijnen
    die Socrates verworpen hadden, gezworen hadden "dat nimmer de Hoop uit
    de Pandorabox zou mogen ontsnappen want…. ‘zolang er immers hoop was,
    zo was er toekomst!" En Nietzsche achtte een teleurstelling groter dat uw hoop
    niet vervuld zou worden en dus… sluw als hij was… ontraadde hij u de hoop.
    Want… "dan zou er ook geen teleurstelling volgen als u niet zou verkrijgen waarop
    u gehoopt had! De huichelaar!
    De schurken, ja de eenvoudige nihilistische schurken, willen u die hoop ontnemen!
    Zij zijn gebaat bij hun verderfelijke gezang. En daarom zeg ik u opnieuw. Vertrouw ze niet!
    Al 3000 jaren lang houden ze uw hoop en uw toekomst in hun gevang.
    Vernietig daarom de nihilisten!
    Ik laat het hierbij.
    Want ik schreef ook nog mijn alternatieve verhaal elders… doch
    dat wordt evenmin gehoord door de simpele nihilisten.
    Mijn God! Zeg ik als agnosticus. Waaraan heb ik dit verdiend?

  2. Marius van Artaaa schreef:

    @ Jan
    grijp niet meteen naar je keel…
    de vaderschouders rusten tenslotte op de moederbuik…
    en de benenwagen…
    nog twee of meer koffers te gaan om de sectie op God af te ronden…
    je kent de regels van die kwis toch wel ?
    die omweg is met in gedachten de reus op lemen voeten uit de droom van Daniël toch nog wel je moeite waard om een gelijk (GOeD) te vinden dat een spijsverteringstelsel kent voor alle buikgevoelens, ook die van je onderbuik..(!?)
    neem daarbij in gedachten dat je hersenstam (het stukje brein dat je met Abraham deelt) fysieke reacties moduleert en via de hypothalamus emoties uitwisselt die je ene helft aan de andere weer van stof zal doen wisselen en je snapt dat de moederbuik open moet…
    de benenwagen is met de verdierlijkte tijd ook nog niet klaar…
    die gaan we daarna op de snijtafel leggen..
    met dezelfde bedoeling als Tinkebell haar kat voor Jan Publiek vilde en er een tas van maakte…
    (dank aan Jezzebel voor de video met Pauw en Witje weggetrokken..)
    een kletsnatte poes van Co Westerik zal er niet inzitten…
    dus de doos van Pandorra is niet goed door je gespot…
    agnostici zijn ook geen crotchwatchers…
    geen echte gelovige beffers van het kruishout…
    maar het vertrouwen in elkaar dat we de liefde niet kunnen meten en toch ervaren en niet kunnen splitsen ALS EEN ATOOM is onze condition humaine forever…

  3. lidy broersma schreef:

    Marius nu moet ik wel reageren, omdat je mij attent maakte in de vorige aflevering dat ik dit moet lezen.
    Ik zou onbeleefd zijn om dan niet te reageren. Mag ik je er op attent maken dat jeop die manier wel mijn arme brein aan het werk zet!…
    Ik probeer je te begrijpen, maar ik geef toe dat het moeilijk voor mij is. Toch kan ik wel aanhaken op zoiets als geloofwaardigheid. Toevallig was ik, zoals praktisch elke dag, bij de kringloop en nam een BZZToH mee uit 1977 geheel gewijd aan Willem Elsschot en je raadt het al, die schrijft in antwoord op een vraag wanneer hij de aandrang voelde tot schrijven het volgende:
    "Ik begin het leven futloos, nutteloos te vinden, zodat ik in alle oprechtheid soms naar de dood verlang. Tot ik me weer aan het schrijven zet. Dat schrijven vervangt het geloof, waaraan het mij totaal ontbreekt. Dan is het gedaan met die zwartgalligheid, mijn gezin slaakt een zucht van verlichting……" etc.
    Geloof geeft niet alleen zin aan het bestaan, het geeft ook de zinnen. Dus Elsschot kiest niet voor niets voor het schrijven. Daarmee kiest hij onbewust dus voor het geloof. Geloof is ook zinnenprikkelend en dus is er leven in de brouwerij.
    En als er geen zin meer is dan volgt inderdaad de dood.
    Daarom zijn liedjes zo belangrijk.
    Mocht ik gaan somberen dan zet ik hem op een zingen. Dn zing ik bijvoorbeeld kei en keihard:
    Schept vreugde in het leven zet je zorgen aan de kant. wat nieeeeeman je kan geeeeven heb jezelf toch in de hand……etc.
    En deze vind ik ook altijd heel erg leuk en bemoedigend; endattewetoffejongenszijn datwillewe weeeten en daarom komen wij en daarom komen wij en datte we toffe jongens zijn dat willlee we-e-ten en daarom komen wij overal, overal l l -overar a l l waar de meiden zijn waar de meiden zijn etc….daar is het bal.
    🙂

  4. Marius van Artaaa schreef:

    @ lidy
    ach wat beweging voor een oud brein is alleen maar gezond
    geloven is beslissend bij het voortbrengen van ervaringen van welke aard dan ook…
    Elschot verving het geloven zoals Kloos met schrijftafel als plantage en zijn pen als slaaf..
    liedjes zijn verheffend, je gaat zweven en dat liedje wat jij zingt zingen Karolientje en Bakoetje samen als de deksel weer op de vaderschouderkoffer dichtklapt..
    voor bij het haardvuur kun je nog de eerste afleveringen van dit vervolgverhaal over de beperkingen van het denken en de invloed daarvan op het bewustzijn enz. lezen onder de titels:
    Een Hol Kinderhoofd In De Leegte
    donderdag 6 augustus 2009 09:25
    Wie is nu De Kloos?
    woensdag 5 augustus 2009 22:18

  5. jan bouma schreef:

    @Marius…
    Misschien gemist van mij:
    quote
    ==Ik laat het hierbij.
    Want ik schreef ook nog mijn alternatieve verhaal elders… doch
    dat wordt evenmin gehoord door de simpele nihilisten.
    Mijn God! Zeg ik als agnosticus. Waaraan heb ik dit verdiend? ==
    unquote
    Nu wil ik niet beweren dat je tot de ‘simpele nihilisten’ behoort
    maar een stellingname inzake ‘het wel of niet bevoorrechte DNA’ lijkt me zinvol…

  6. Marius van Artaaa schreef:

    @ Jan
    Mené Mené Tekèl Ufarsin

  7. jan bouma schreef:

    @Marius…
    Ook hier faal je want je quote:
    ==De woorden waren: Mené Mené Tekèl Ufarsin.
    Daniël verklaarde deze woorden als volgt: Mene: ‘God heeft uw koningschap geteld en er een einde aan gemaakt’. Tekel: ‘Gij zijt in de weegschaal gewogen en te licht bevonden’. Upharsin: ‘Uw koninkrijk is gebroken en aan de Meden en Perzen gegeven’.
    Daniël werd hierop benoemd tot een van de drie rijksbestuurders van het land. Diezelfde nacht vielen de Perzen Babylon aan en werd koning Belsazar vermoord.==
    …want ik vertegenwoordig MITHRAS de God der Perzen die de rest versloeg
    omdat hij de God van de Waarheid en het Licht was….
    Wat draal je nog? Je hebt verloren, man!
    En je weigert te antwoorden omdat je ze niet hebt noch kent!

  8. Marius van Artaaa schreef:

    @ Jan
    hij dronk uit de bekers van de Tempel…
    en Rembrandt zag het samen met Co toen jij nog met jezelf klaar an het komen was…
    nog effe trekken Jan, ik heb hem zo voor je afgespoten, zoals Co dat met olieverf kan..

  9. jan bouma schreef:

    Dat zijn opnieuw doelloze en nietszeggende woorden, Marius.
    Veel geluk met je museum. Een museum!!! Ik heb een gebouw opgericht.
    Dat diende als een museum totdat de criminelen kwamen…
    Stuur me een uitnodiging voor je opening. Ik verheug me erop.

  10. Marius van Artaaa schreef:

    @ jan
    gulle geilheden zijn ook niet aan sombere bastamens besteed…
    geheel in beslaggenomen door nostalgie naar degenen die hem pretendeeerden op te volgen?…
    je richt onroerend goed op zonder veilig stelling van de waarden zelf, hmmm…
    ik weet het zo net nog niet met een uitnodiging voor jou…
    je maakt toch geen gebruik van de museumkaart die je net is gegeven…

  11. Jezzebel schreef:

    Oi va voi, jongens!
    Dat wordt huilen, zei mijn moeder altijd 🙂
    Ik ben blij dat Lidy er tussensprong.
    @Jan, waren het niet jouw woorden: ‘GENOEG = GENOEG’?
    Volgens mij ben jij de koning van het ‘meer’. 🙂
    Waarom ben je zo in concurrentie met de wereld?
    Kun je geen vrede sluiten?
    We gaan een bouwwerk maken Jan.
    Doe je mee?
    We gaan er iets moois van maken.
    Denk je dat je dat óók kan?
    Zullen we weer gaan lachen?
    Lijkt mij veel leuker.
    @Marius, ik kijk naar je prachtige schrijfwerk.
    Oeh man, wat is er veel.
    Heel veel om over na te denken.
    Ik doe dat rustig, kleine beetjes tegelijk.
    Ik hoop op je geduld.
    Ik kijk naar je prachtige plaatwerk.
    En ik zie, alweer die geheime kleur paars.
    De voorhang van het Heilige der Heilige in de tempel.
    Dat gaat helemaal goed komen.
    Met de koffer en zo. 🙂

  12. jan bouma schreef:

    Laten wij afwachten Marius…
    Morgen is anders dan vandaag
    en wat er morgen zal zijn weten
    jij noch ik.
    Opnieuw klets je maar wat.
    Heb je niets anders te melden dan
    simpele beschimpingen aan mijn adres?
    Dan groet ik je hierbij voor de laatste maal.
    @Jezz..
    Jij springt er ook tussen – op tijd –
    want ik meende zojuist mijn laatste woord
    aan Marius geschreven te hebben.
    Zijn laatste blog is zelfs "tegen mij" dus
    waarom zou ik mij verder dan om hem bekommeren?
    Bovendien zo kun je toch ook lezen hadden wij de "Godsstrijd"
    gestaakt maar ook dat bleek een leugen van hem. inderdaad.
    Genoeg = genoeg voor mij.
    Ik ga verder m’n eigen weg. En ik eenieder die mij niet wantrouwt
    en respecteert daar kan en wil ik verder mee. Groet! JB

  13. jan bouma schreef:

    @Jezz
    De vrede heb ik de wereld al aangeboden zolang ik leef.
    Maar altijd waren het de criminelen die me dwongen in verzet te komen.
    Waarom denk je dat het gebouw MITHRAS heet?
    Lees m’n Voorwoord op m’n website als je het niet teveel is.
    Strijd! – Strijd – Ik ken niets anders..
    Daarom zal nu volgen het schilderij dat gaat over
    de Moed & de Lafheid.

  14. Marius van Artaaa schreef:

    @ jan, Parthenspeler
    weinig koninklijk om leugenaars, die alleen de andere kant van de waarheid kennen, uit te sluiten van communicatie in het proces van toetsing wat waar en echt is…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.