Phoned face

Geplaatst: 19 augustus 2009 in Oetlul
Tags:, , , , , ,

Een eeuwige terugkeer zit ons weer eens dwars, waardoor we niet één kunnen worden. Al eeuwen draaien we in rondjes om de hete brei. En we worden maar niet wijzer. Het fenomeen is bekend onder ‘collectief geheugenverlies’ bij historisch psychologen (psychologen die de historische gedragsveranderingen bestuderen). We houden nieuwe inzichten vaak niet goed in ons geheugen vast, waardoor de tijd ons steeds weer opnieuw confronteert met de onopgeloste vragen. Veel van die vragen zit natuurlijk ook zo vast vanwege het oude brein, dat niet echt logisch kan denken en zeer vatbaar is voor emoties, hartstochten, wishfull thinking en de ontvankelijkheid van en voor de ander.
 
Neem nu de sexualiteit. Sinds de jaren vijftig hebben we dat thema al onder onze hoede. Maar nog altijd is het een tricky item, waar vieze velletjes omheen kleven. De sexuele revolutie in de jaren daarna heeft slechts een oppervlkakige bevrijding van taboes op uiting van je sexuele puberteitsbehoeften opgeleverd en dat in dezelfde beweging verhevigd als emancipatie, bevrijding van het juk der zedenmeesters. Tot van Ussel zei: tussen die melkhuidjes moeten we de intimiteit terugvinden. Hij zei dat nog wel op het congres van de Vrije(nde) Mens, waar de meeste aandacht uitging naar de postorderhandel in sexartikelen en de partnerruilavonden voor het ruilen van je vrouw.
 
Nu 50 jaar later is het weer terug die vraag en de zoektocht ernaar. Wel in een andere vorm natuurlijk, meer doordacht met wat we al kennen of ervaren hebben na die revolutie. Echter, nog altijd is het een vraag of een set vragen die je niet gemakkelijk stelt. Die eigenlijk niet zo makkelijk over je tong gaan, omdat je zelf het onderwerp bent en je zo in die intimiteit zelf verzeild kunt raken. Grappig dat een woord dat weergeeft wat we als iets heel persoonlijks ervaren en tegelijk wat we allemaal bij onszelf kunnen vaststellen, toch zo’n moeilijke weg langs keel, oor, neus, oog en handen vindt. Terwijl we tegelijk doen alsof Effatha hier totaal geen probleem meer is. We spreken immers recht voor zijn raap over ketsen, neuken, rimmen, beffen enz.
 
Maar als je het jongeren of ouderen vraagt dan moeten ze toegeven dat ze er liever niet over praten of wat van afweten. Simpelweg omdat men het dan meteen over de lichamelijke intimiteit zou hebben, de seksuele omgang, brrrr, maar ook andere vormen van lichamelijk contact: men slaat de arm om elkaar heen, men zit zeer dicht tegen elkaar aan, men loopt gearmd. Allemaal handelingen waar we nog veel verboden met elkaar sjouwen. Waar we een ´personal space´ voor scheppen. Die van de cultuur afhankelijk is, zeggen we de anthropologen nu na, namelijk welke vormen van intimiteit geaccepteerd worden. De cultuur bepaalt ook of deze vormen tussen vrouwen, tussen mannen of tussen beide geslachten aanvaardbaar zijn. Met wat meer inzicht kunnen we zelfs zeggen dat de dominante cultuur dat bepaalt en dat de tegencultuur of subcultuur er heel anders mee omgaat.
 
De cultuur zit nog dieper onder onze huid dan we  beseffen. Zeker als het om de gevoelens zelf gaat, die we op dat moment ook niet naar de cultuur kunnen terugspelen. Emotionele intimiteit. Het moment en de plaats dat je iemand alleen spreekt, los van de groep, uit het blikveld van de gemeenschap, uit het gehoor van je geweten. De plek van de meester, kan (het) ik dan niet onderdrukken. Het houdt in dat men gevoelens met elkaar deelt, of dat men de ander deelgenoot maakt van de eigen gevoelens. Ook hier kan de cultuur weer bepalen wat geoorloofd is. Zo zal er in culturen waarin ieder gemengd geslachtelijk contact vóór het huwelijk wordt afgekeurd, soms wel een zekere emotionele intimiteit tussen geslachtsgenoten zijn toegestaan. Vrouwen worden hartsvriendinnen, mannen delen geheimen met elkaar. Waardoor ze toegang zouden kunnen hebben tot de diepste laag, spirituele intimiteit, die wordt ervaren door personen die een levensbeschouwelijke of filosofische opvatting delen. De gemeenschappelijke opvatting of ervaring schept dan een sterke band, waardoor men zich zeer nabij de ander voelt.
 
Het is die intimiteit waar zij en hij in verstrikt zijn geraakt die in elkaar meenden de graal te hebben aangeraakt
om door al deze taboes heen te breken en door slechts de aanraking van de schoonheid van de ander al een eenheid tussen twee of meer personen te voelen. Zij hebben daar een kunstwerk van gemaakt en daar juist degene bij in willen sluiten, mee willen nemen, op willen tillen, die het niet vanzelfsprekend kan vinden deze verbondenheid, die hem als mens zo lichamelijk, emotioneel en spiritueel in de war kan brengen. Zeker als je op alle niveaus tegelijk hem binnen wilt komen.
 
Dus moeten we rustig werken aan de verbindingen, besluit de mooi denkende vrouw aan de telefoon.
 
phonemodel

reacties
  1. Jezzebel schreef:

    Een milde glimlach, die blijer wordt aan het eind.
    Je theorie staat volgens mij nog niet.
    Of zoals we het zeggen:
    We zullen doen, en we zullen luisteren.
    Daar gaat het om.
    Vertellen wat je voelt.
    Denken begint met voelen.
    Dat heb ik die mooie man van jou ook verteld.
    Heel goed, denk maar met je lul.
    Oftewel alles wat je mooi, leuk en lekker vindt.
    Dan komt vanzelf het verstand er weer aan te pas.
    En zul je er over moeten nadenken.
    Dus eerst voelen.
    Man wat is het allemaal streng.
    Komen zoals het komt, kennen ze zeker niet?
    Die mannen die alles beter weten.

  2. Marius van Artaaa schreef:

    stuk ongeduld
    de theorie is gesprokkeld
    als de brandstapel klaar is
    dan heb je gelijk

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.