De valkuil van de identiteit (5)

Geplaatst: 30 november 2009 in Identiteitsvalkuilen
Tags:, , , , , ,

beautiful_boy

Mannen zouden meer verlangen dat hun partner er aantrekkelijk uitziet en blijft uitzien dan vrouwen. Hoewel beide sexen steeds meer in schoonheidswedstrijden bewijzen voor elkaar niet onder te doen, zouden mannen evolutionair dat verlangen meer ontwikkeld hebben. Hun fysieke en daarmee hun sexuele voorkeuren bepalen de mode en de modellen. De biologische modulen om een mooie man of vrouw te worden zijn in de klassieke oudheid voor eeuwig vastgelegd.
 
Klassieke schoonheidsidealen als een symmetrisch gezicht en een peervormig lichaam hebben onze voorouders geinterpreteerd als kenmerken van grotere vruchtbaarheid. Sexuele aantrekkingskracht bepalen die idealen tot vandaag de dag. Schoonheid is identitytrap nummer 5. In toenemende mate is men ervan overtuigd dat het je sexuele en daarmee ook je sociale kansen bepaalt. Dit zou zelfs voor alle culturen in alle tijden en op alle continenten gelden.
 
Er is geen waarde die zo universeel is en in normen steeds meer convergeert als een aantrekkelijk uiterlijk. Het gezicht van het meest succesvolle fotomodel verenigt de gehele mensheid qua schoonheidsbeleving. Onder het gezicht kunnen we cultureel nog flink verschillen. De grootste tegenspraken, de omvang van de heupen, billen en borsten, zijn gebleven. Toch zie je ook daar de standaarden naar elkaar toe bewegen.
 
De getekende jongen, die Visconti’s Adonis Tadzio naar de kroon steekt, heeft de heupen van een vanouds vruchtbaar geachte vrouw. De houding, waarin alles scheef hangt en met de armen op de rug getoond wordt, is deels verwant aan die van de militair als hij op-de-plaats-rust-stand gezet is en deels aan de boulevardhangjongeren die zo nonchalant mogelijk willen overkomen en tegelijk het lichaam kunnen spannen zoals het het sterkst eruit ziet.
 
Schoonheid is meer dan welke identiteit(strek) dan ook geheel en al perceptie. Waar we een autoritaire persoonlijkheid meetbaar moeten maken en identificeerbaar qua gedrag, is schoonheid voor het blote oog meteen aanwezig en kan het zonder handelen stellen om gewaar te worden. Het vreemde is dat de psychologie er geen oog voor heeft. Geen enkele theorie en geen enkel onderzoek houdt zich ermee bezig. Alle inspanningen om de mens als denker, durver en doener wetenschappelijk te verklaren negeren het als de waarde die wellicht al ons gedrag motiveert.

reacties
  1. j-p- schreef:

    Is dat waar wat je zegt, dat de psychologie er zich niet mee bezighoudt?

  2. Marius van Artaaa schreef:

    @j-p
    Ik ken geen psychologie van de schoonheid als de waarde die ons gedrag bepaalt. Wel ken ik heel wat psychologie over er goed uitzien als neurose, als conformisme, als vaardigheid enz.

  3. iris kijkt schreef:

    Hmm, interessant stukje, moet even nadenken wat er niet helemaal aan klopt, maar maakt niet uit. Belangrijkste punt is misschien dat schoonheid niet zo’n vanzelfsprekende categorie is, als je hier lijkt te denken. Ik weet dat men in Afrika vaak gezichtscremes gebruikt die de huid bleken, dus stel je een mooie vrouw voor, waar we het over eens zijn, maar ze gebruikt die creme. etc.

  4. Marius van Artaaa schreef:

    @ iris
    Eigenlijk beweer ik dat we genotypisch voor het bepalen van schoonheid het ideaal van de man delen en dat fenotypisch mensen, groepen, streken, culturen, continenten, werelden enz kunnen verschillen in de nuances van dat ideaal. De vak ook nog wisselende billen-, buik- en borstvoorkeuren.
    Je komt opeens met huidskleur op de proppen en neemt Afrikaanders als voorbeeld. Je had ook haren kunnen nemen, nagels enz. Of de bruiningsdwang van veel Westerlingen. Voor mij hebben ze niets met de genotypische universaliteit van de schoonheidsbeleving te maken waar ik me toe beperk.
    Het ging mij in dit blog om de de valkuil van schoonheid als identiteit en dat daar vooral biologische factoren een rol in spelen.
    Dat de biologie eerder dan de psychologie de identiteit bepaalt. Dat je een valkuil schept met iedere typering van de gehele mens door een persoonlijkheids- of systeemtrekje uit te vergroten.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.