Afscheid van De Molochbloggers

Geplaatst: 27 december 2009 in Spotblog
Tags:, , , , , , , ,

 
 
wilplassander
 
 

Als jij geen afscheid van jouw afgod neemt dan kom ik je halen, waarschuwde Achab. Izebel wuifde zijn dreigement weg. Ik ben de dochter van Etbaäl, de koning van de Sidoniërs, die met Baäl is en zou ik jou moeten vrezen? Haar lach vulde de vallei, maar Achab was terecht bevreesd voor de dood van de dochter van de profetes van Baäl, die zijn aanbidding in Israël nieuw leven inblies door wat we nu bloggen zouden noemen. Het schrijven van brieven die men vervolgens aan iedereen, die het maar horen wilde, voorlas. 

 

Izebel de Fenicische vrouw van de Israëlitische koning Achab, die leefde in de 9e eeuw v.Chr, was het zat als buitenlandse gediscrimineerd te worden op grond van tekstrollen die vele eeuwen later in bijbelvorm de hele wereld overgaan. Haar levensverhaal als de heidense Koningin Izebel, die kans zag alles in het land te regelen zoals zij dat wilde, is in dergelijke rollen vastgelegd. Zij gebruikte meer dan eens het zegel van haar echtgenoot voor haar brieven, die ze schreef in Achabs naam, en die dezelfde werking op de publieke opinie hadden als de huidige VKblogs.

 

De profeten van Israël, die Baál vrezen, beschuldigden haar in hun blogs van hoererij, moordzucht, afgoderij en toverkunsten. Ze werd uiteindelijk net als veel vrouwen in de geschiedenis van het jodendom en het christendom op een gruwelijke manier om haar ongeloof gedood. Haar verwerping van de God van Israël en wat de profeten zeiden, werd haar vooral door de profeet der profeten, Elia, kwalijk genomen. Hij was tevergeefs naar koning Achab gegaan om hem te waarschuwen voor de wrake Gods en kondigde in zijn blog een grote droogte aan. Toen niemand zich bekeerde, werd de grond onder zijn voeten te heet en verborg hij zich bij de beek Cherith, waar hij elke ochtend en avond door raven werd gevoed, en zijn blogs naar zijn volgelingen bleef verzenden.

 

In één van zijn blogs nodigde hij de Baäl-priesters op de berg Karmel uit om hun krachten met de priesters van de God van Israël te meten. Elia bad zijn god om vuur uit de hemel te laten neerkomen toen de offers van de priesters van Baäl zonder vuur waren gebleven. Op zijn bevel werden de Baäl-priesters door de toeschouwende Israëlieten gedood, waarna hij moest vluchten voor Izebel. In de Sinaïwoestijn schreef hij op de berg Horeb een blog waarin hij meldde van Jahweh de opdracht te hebben gekregen een opvolger te zalven, Elisa, en om koning Achab en koningin Izebel de dood aan te zeggen. In een aparte blog ontkent Elia ieder verband tussen die voortijdige zalving en de voortijdige dood van een koningspaar met familie en hofhouding en al. God zou hen slechts straffen omdat Achab op onrechtmatige wijze de wijngaard van Naboth zou hebben verkregen, waarbij deze laatste werd gestenigd.

 

Nadat Achab was gesneuveld, blogde Izebel meer dan ooit. Haar teksten zijn echter na haar geweldadige dood verbrand. Haar afscheid van het aards bestaan betekende tegelijk dat de wereld haar verhaal kwijt was dat ze Achab influisterde en hem inspireerde tot zijn liberale religieuze politiek. Voor het eerst in de geschiedenis van het jodendom werd de oude cultus van de veroverde regio in ere gehouden en sprak men openlijk van een Baälcultus die gelijkwaardig was aan de Jahwehcultus, dat de toorn van zijn aanhangers bij de zuidgrens in het koninkrijk Juda aanwakkerde.

 

Diverse blogs over de verderfelijke buitenlandse afgoderij van Izebel hadden eerder al tot de opsplitsing in twee koninkrijkjes geleid. De oppositie werd in de laatste regeringsjaren van Achab en Izebel voortdurend opgehitst door blogs van een van de vroege profeten, in haar eigen blogs bespot door Izebel met “het primitieve woestijngeweten van de ‘zonen van Israël'”. Zij trokken vaak in groepen in extase erop uit, zingend en dansend en orakelachtige uitspraken doend. Velen verklaarden hen voor gek, maar ze hadden steeds meer aanhangers. Toen Achab sneuvelde in een veldslag behield koningin-moeder Izebel de macht door achter de schermen aan de touwtjes te trekken, waarmee zij twee van hun jonge zonen kort na elkaar over het koninkrijk Israël liet regeren.

 

Elia was volgens de blog van Elias in de hemel opgenomen, waarin hij zijn haatcampagne tegen vooral Izebel voortzette. Het was Elisa die een militaire coup tegen Izebel in een blog aankondigde en die legeraanvoerder en strijdwagenrijder Jehu tot koning uitriep ‘in naam van Jahweh’. Jehu gedroeg zich als een laffe maffiabaas volgens de laatste blogs van de Baälpriester die aan zijn moordlust kon ontsnappen. Hij liet Joram, koning van Israël, zoon van Izebel, en zijn neef Ahazia van Juda, op weg naar de onderhandelingen, meedogenloos met pijlen doorboren. Vervolgens liet hij Izebel door zijn schutters ombrengen en uit het venster naar beneden werpen. Het afscheidblog van deze trouwe dienaar van de God van Izebel meldt dat Jehu als een hedendaagse drankrijder met zijn wagen het lijk van de koningin onherkenbaar vermorzelde. Alle zeventig overgebleven leden van de koninklijke familie werd de dagen volgend op de vuilste koningsmoord aller tijden uitgemoord.

 

De beestachtige wijze waarop de God van Israël zijn uitverkorenen hun goddelijke gang liet gaan is nog altijd ongewroken gebleven. De oorlogsmisdadiger Jehu riep in zijn blog alle Baälpriesters en -vereerders op om in hun tempel in Samaria een ‘offer’ te brengen. Ook hen liet hij afslachten en hun tempel met de grond gelijkmaken. De moord op Izebel was een politiek en tegelijk religieus delict, een aanslag op de religie van de Godin. Haar dochter Atalja ontkwam aan de moordpartij, eiste de troon van het koninkrijk Juda op. In de zes jaar van haar regering kon de oude ‘heidense’ cultus, zeer tegen de zin van de tevergeefs bloggende jawehistische priesters, door het hele land opnieuw gevestigd worden.

 

Dit waar gebeurde verhaal van de laatste opleving van de religie van de Godin is in de duisternis van een profeet opgeslokt die, volgens Elias blogs, niet zou zijn gestorven, “maar ten hemel opgenomen met vurige paarden in een wervelwind”. De Joden, zo staat in Maleachi (blog 4; alinea 5-6) verwachten sinds zijn hemelvaart de terugkomst van Eliyahoe (Hebreeuwse naam van Elia). Als teken dat de messias eraan komt. Men zet nog altijd bij de bris milah (de besnijdenis op de 8e dag na geboorte) een stoel voor hem klaar en op de sederavond een beker wijn op de sederschotel voor hem, die een complete religie uitmoordde.
 
In de blogs van de evangelisten liet Jezus dan ook weten dat Johannes de Doper Elia was en dat hij zal komen en alles herstellen. In het Jodendom en het Christendom wordt eigenlijk alleen van heidenen afscheid genomen door ze af te snijden van het bot van hun geschiedenis. Het herstel betreft dan ook niet anders dan de valse getuigenis op de Dag des oordeels. Sommige christenen menen dat hij één van de twee getuigen zal zijn, in de eindtijd tijdens de regeerperiode van de antichrist.

 
De cultus van Baäl is met die van Tammuz (waar hij mee samenhing) tot 720 v.Chr. door met name vrouwen aangehangen. De profeet Ezechiel sprak in zijn blogs, gebundeld in het gelijknamige bijbelboek, schande van de jaarlijkse beweningen van de dood van “De Tammuz” tot in de tempel van Jeruzalem. Tot op de dag van vandaag wordt nog gewaarschuwd tegen de nare invloed van Baäl in alle godsdiensten tot en met de esoterische praktijken onder de naam New Age. Op http://www.sign2god.com/folders/ILL/Babylon/Babylon-bestaat.html blijkt zonneklaar dat we nog lang geen afscheid hebben genomen van wat nog altijd afgoderij wordt genoemd, maar ooit als de oer-godsdienst is omarmd.

Over de Moloch Baäl zijn de meeste blogs gemaakt. Het tot oven dienende afgodsbeeld (zie bovenstaande blogplaatje van begin dit jaar), dat de eerstgeborene opeiste om de offerbrengers om zijn zegen te doen smeken, is door de Carthagers geintroduceerd. Het beeld bestond meestal uit een grote holle metalen constructie van brons versierd met edele metalen. De armen konden uitgestrekt bewegen. Een groot vuur werd erin zolang opgepookt tot de vlammen uit de opengesperde muil van het beeld sloegen. Het slachtoffer zou volgens diverse oude en nieuwe blogs geheel gekneveld zijn en in de uitgespreide handen van het beeld gelegd worden, die na opheffing van de armen het slachtoffer vanzelf in de opengesperde muil rolden. Een overtuigend historisch bewijs ontbreekt echter van mensenoffers op zulk een schaal. Romeinen en Grieken berichtten weliswaar hier met grote afschuw over, maar opgravingen van zogenaamde Carthaagse kinderoffers kunnen evengoed massagraven zijn voor te vroeg gestorven pasgeborenen. “Immers, in Griekenland zijn ook soortgelijke opgravingen gedaan.”

De oudste blogs, die bij opgravingen in Ugarit zijn aangetroffen, op kleitabletten tonen een Kanaänitische mythologie waarin de zogenaamde Baälcyclus als een van de voornaamste mythologische cyclussen zijn bewaard gebleven. Het voornaamste thema van die oudste cycli, die de mensheid cultureel voor eeuwig hebben gevormd (sommigen menen niet geheel ten onrechte misvormd), is de nog altijd durende strijd om de macht en de vruchtbaarheid. Tussen bloggers kan dat literatuur opleveren, tussen politici slechts de stof daarvoor.

reacties
  1. lidy schreef:

    Spannend verhaal zeg!
    Je weet daar hou ik van.

  2. Ina Dijstelberge schreef:

    Wat schrijf je toch heerlijk. Dat maakt dit soort verhalen dubbel genieten.

  3. Marius van Artaaa schreef:

    en actueel, lidy, een Nieuw Babylon tekent zich af in Europa,
    zeggen de Baälvervolgers en Sirius zal dat niet onopgemerkt laten < * > 🙂

  4. Marius van Artaaa schreef:

    dat is geheel wederzijds, Ina, | 🙂

  5. paco painter schreef:

    Ook erg sterk, Marius

  6. Marius van Artaaa schreef:

    een onuitputtelijke bron die voorchristelijke bloggers, da’s de kneep, paco >|

  7. Nummer 22 schreef:

    Marius, het waargebeurde als zelf gekozen waarheid is na gedegen wetenschappelijk onderzoek HET BEWIJS, dat de bloggende kamelen karavaans op weg van west naar oost, van zuid naar noord, immers altijd altijd al zichzelf als DE WAARHEID als LAM GODS hebben beschouwd.
    De razia’s op de branbantse geten en schapenboerdeijen is het bewijs dat de WAARHEID nimmer naar boven mag komen.
    Nieuw BAbylon staat in den Haag, bij het spoor, maar dit terzijde.
    Wist u, Marius dat vandaag het geitenvlees in de aanbieding is bij de lokale keurslagerijen? Ik zeg: NIET DOEN, voordat u aan de broekhoest gaat lijden dient u eerst goed na te denken wat uw Waarheid is.
    Oeps, daar gaat er weer eentje. Het borrelende geluid doet mij schrikken. Ook Ik, Ook Gij!
    Maar jouw verhaal doet mij beseffen dat het woord de enige vrijheid is dat we allen hebben.
    Jezus Christus, wat bazel ik nu weer, of…..

  8. Marius van Artaaa schreef:

    hou dat lam erbuiten, Nr 22, en ik hyper graag met je mee naar Het Rijk Van Het Hoogste Woord, waar geen uitgever het overleeft en schrijvers in lezers opgaan als hun adamsappels…
    bazelen of niet bazelen, dat is pas een zijnsvraag waar de mensheid mee verder komt , is mijn strikte mening. | 🙂

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.