Bedankt Rudy, dat je langs bent geweest,
ons aansprak over wat ons scheelde,
de waarheid nooit voor ons verheelde;
dat we vaak niet meer zijn dan een beest.
Waardeloze stukken vlees schetste je ons.
Jij die opgroeide in duistere kampen
zag het internaat als een ergere ramp en
je eigen verblijf als een vakantieoord.
Je liet zien dat een ego niet wordt vermoord,
omdat de mens alleen zijn goedheid kan verliezen.
De tand des tijds geflost tot de laatste kiezen
knaagt aan de kudden zonder dons.
Waar Rudy Kousbroek omziend naar zijn kampverleden onder de Jappen een achterwaartse salto maakte om door de verdediging van het slachtofferschap heen te scoren, zie ik een parallel met de bicycle-kick van Marco van Basten. Hij speelde de bal zo verrassend fraai en effectief, presteerde het voor onmogelijk gehoudene als het meest logische, dat het nu nog de besten onder de voetballers inspireert om zich ermee onderscheiden van de rest, die nog altijd denkt dat dat niet waar kan zijn (voor hen).
die achterwaarts genomen volley is met de verschijning van ronaldinho nog verder vervolmaakt in een libretto van dolmakende schijnbewegingen, poorten en tenslotte zelf de bal opwippen voor de bicycle-kick. dat verplicht me om hem in mijn laatste voetbalblog te eren samen met dennis bergkamp, ook zo’n hoogvlieger, en jan van beveren als onneembaar sluitstuk in de dubbele betekenis van de knapste nederlandse voetballer aller tijden en de beste keeper van oranje. in dat blog wil ik ook nog eusebio en coen moulijn kwijt, in wiens schaduw een dribbelaar als christiano ronaldo en een traptechnicus als david beckham staan.
hij is dood
ik vernam het vorige week
voor mij de man van de aaibaarheidsfactor
en van de poezen als tussenwezens, assyke,
want dat aaien was natuurlijk een aanraking met engelen
die hem tot de studie van het paradijs op huiskamerschaal brachten…../ – ; [}
Ik vind dat altijd nog de mooiste voetbal-hoogstandjes: de omhaal. Ken je die van Klaas-Jan Huntelaar nog?http://video.google.com/videoplay?docid=-9194205928111275522#
#
voor mij zijn poezen niet louter en alleen tussenwezens
sommigen hebben toch echt de aura van een Oppergod
sorry zaten wel erg veel typefoutjes in de reactie,
dat krijg je er van als je met één vinger typt en een ondermaats
oppergodje op je schoot naar de Droomtuin kijkt
Ik zit nog zo bij te komen van de actuele Messi(as), dat de talloze godenzonen uit het verleden nu alleen nog maar als decor functioneren.
er zijn er steeds meer die dat kunnen, maar Pelé schijnt de architect te zijn, Theo
zie http://www.thevectormonkeys.nl/?p=81…./ – ; [[]
ja dat klopt en zo’n exemplaar heb ik ooit in huis gehad, assyke,
een pikzwarte kater, die spinde als een buitenboordmotor en ‘snachts
altijd op het lichtknopje drukte om zich weer eens aan me te openbaren dat
hij de tijd in handen heeft…../ – ; {]
de hedendaagse mythologie is een delta, joost,
je treft al die godenkinderen natuurlijk in Messi als een ultieme
verschijning van wat we al spelend vermogen perfect aan,
maar die andere engelen steken hem naar de kroon…./ – ; {}
Aaibaarheidsfactor heb ik er aan overgehouden wat Kousbroek betreft maar waar hij geen rekening mee had gehouden was dat mensen zoals ik een alergie hebben voor poezen en katten.
Groet
Robert
Ah… toch geen laatste blog… 😉
mooi geschreven en vormgegeven, Marius
Daar ben ik het niet mee eens, dat hij de kampen met een vakantieoord zou hebben vergeleken. Het ging hem om de Jappenkampen – zijn kritiek op Brouwers, Wim Kan e.d. was dat die lang niet zo erg waren geweest als de KZ-lager in Europa, dat ze de waarheid geweld aandeden door te doen alsof het in Indonesië van hetzelfde laken een pak was geweest. Daardoor kreeg Kousbroek op zijn beurt de kritiek dat hij van de weeromstuit de KZ’s tè gruwelijk afschilderde, alsof het allemaal vernietigingskampen waren geweest. (Zie ook: http://www.serendib.be/gievandenberghe/artikels/rekenkundevanhetleed.htm .)
@ Joke, die duistere kampen slaat ook op zijn internaatservaring. Hij merkte over het Jappenkamp zelf op dat het vergeleken met het internaat waar hij opgroeide, een vakantiekamp was.
@Robert
hij kon een hond aaien ook zeer waarderen. Het kronkelde zo lustig onder zijn handen…/ – ; []
@Johan
Nee, met zoveel applaus blif ik ook na de pauze / – ; []
@Diane
Uw dienaar | – ; []
Dat kan toch? Je hebt de meest gruwelijke internaten…
De jappenkampen met vrouwen en kinderen waren vaak relatief ‘licht’. Mijn oudtante praatte bijna over niets anders, maar veel meer dan dat je diepe buigingen voor de Jap moest maken en dat ze werden geteisterd door vlooien en luizen, kwam er nooit uit. Haar man is echter vrij kort (1 à 2 jaar) na zijn bevrijding gestorven.
Maar jij suggereert met dat plaatje iets anders. Ik weet zeker dat hij de kampen van de Duitsers als héél wat erger zag, want zo gauw krijg je niet het verwijt dat je die te zwart afschildert.
Maar wat RK vooral wilde, was voorkomen dat overdrijvingen in de literatuur de geschiedenis zouden vervalsen. Hij had bv. grote bewondering voor schrijvers als Primo Levi, die een getrouw en geschakeerd beeld van de werkelijkheid hebben gegeven (waar Jeroen Brouwers zijn herinneringen juist placht aan te dikken).
Ik ken de feiten niet over kampen en Rudy. toch interessant.
Wordt het artefact Moulijn nu niet een beetje overgewaardeerd?
Ik heb veel van z’n essayistische dingen gelezen en ook z’n artikelen over Indonesie. Ik las hem graag.Zo her en er, zo nu en dan. Zoals zoveelandere schrijvers, maar hij was zeker iemand waarvan je denken kon leren.
Joke, de achtergrond van het plaatje is van een tekening van een Jappenkamp, gemaakt door een ‘bewoner’. Evenals in Duitsland was het ene kamp erger dan het andere. Verder ben ik het geheel met je eens. Zijn polemieken waren interessant en deden ertoe. Toch zijn het zijn cursiefjes die me meeslepen door zijn speurende behandeling van het alledaagse verleden en zijn hang naar petites histoires, al was het maar van een ansichtkaart.
Maria, Rudy Kousbroek schreef vooral essays. Hij is afgelopen zondag overleden, op de mooie leeftijd van 80 jaar. Van oorsprong een wis- en natuurkundige en later ook sinoloog (Japanse taal- en letterkunde), maar als schrijver maakte hij naam om zijn vermogen natuur- en cultuurwetenschappen met elkaar te verbinden, te verzoenen bijna. Voor die artikelen veelal kreeg hij de PC-hoofdprijs. Het meest bekend is hij geworden door zijn strijd tegen geloof of liever de irrationaliteit. Hij is op Sumatra geboren en verhuisde na de oorlog naar Amsterdam. Hij schreef artikelen in Vrij Nederland, het Algemeen Handelsblad en de latere NRC. Hij kon culturele verschillen verklaren aan de hand van het soort cartoons in een bepaald land en de aanwezigheid van Chinese restaurants. Zoals die tussen noordelijke landen als Nederland en zuidelijke landen als Spanje. Kousbroek intrigeerde de relatie tussen mens en machine Hij correspondeerde over autos en andere machines met W.F. Hermans, die net als hij lange tijd in Parijs heeft gewoond.
Iris. ja het denken en vooral aandachtig kijken (observeren)…/ – ; []
Zich, de plaatjes vormen natuurlijk een mythologietje. Toch kun je lang volhouden dat Coen Moulijn een groter fenomeen is dan Ronaldo of Beckham in zijn tijd. Bij hem begon als het ware de zogenaamde Hollandse school. De faam van de onnavolgbare dribbelaar verwierf hij vanwege zijn spectaculaire acties op de flanken. Zijn handelsmerk als linksbuiten was zijn passeerbeweging. In de jaren zestig was hij razend populair bij vrijwel alle supporters.