Een kool stoven van bevroren groente

Geplaatst: 30 april 2010 in Bevroren groente
Tags:, , , , , , , ,

kool

Het boterbriefje van Boudewijn Büch blijkt pas in de laatste archiefdoos te zitten. Tussen de vele brieven van over de gehele wereld verspreide liefjes uit de jaren 66-72. Het hart van Sirius klopt ietsjes sneller en een warme gloed uit die tijd straalt over zijn gezicht. Zijn geheugen hapert echter bij het vinden van de plaats van handeling en zijn geweten piept dat dit publiceren toch eigenlijk genant is. Hij moet er nog eens flink over nadenken of hij zijn intieme omgang met b. wel in zijn boek zal vermelden en daarbij een facsimile van het bewuste kattebelletje moet plakken. Het was allemaal toch zeer vertrouwelijk, dat stond zelfs letterlijk in zijn brieven.
 
Tot hij er niet om heen kan. Zijn naam was immers misbruikt in Links! en die van zijn vriend f. door het slijk gehaald. Hij had daar nooit meer lucht aan gegeven dan in een telefoontje van Propria Cures, omdat het altijd in geroddel vervalt als je het zo boekstaaft.
 
prop

Zijn hart, geheugen en geweten zijn het nooit met elkaar eens, maar hier en nu lijken ze een verbond te sluiten. Het mag niet op wraak lijken. Er zijn genoeg zuivere motieven. Zoals de geschiedschrijving over hem. B. was meer dan een mythomaan of oplichter en niet alleen in relatie tot Sirius. Bovendien wordt zijn homoseksualiteit sterk betwijfeld en zijn pedofilie beschimpt, terwijl het deel uit maakte van ieders queeste als we ons willen bevrijden van alle opgedrongen waarden en normen.
 
Bevroren groente, zo voelt die hele periode aan. Een hele moestuin vol ontoegankelijke taalplanten. Ja, dat is precies wat we geworden zijn, peinst hij. Wat we in woorden uitdrukken, wat moet groeien en bloeien om uiteindelijk als vastgelegd leven te eindigen in een herinnering, is een wisselend boeket van bevroren bloemen, bladeren en takken. Wie we waren is zefs bijna versteend, waardoor we voor eeuwig samen zijn zonder die intieme band nog te kunnen voelen, die tijd te doorgronden en onszelf te zien zoals we waren.
 
Dat was ook wat zijn relatie met b. en p. zo synergetisch leek te maken, waardoor ze vanaf het begin vlamden zodra ze elkaar zagen en samensmolten als ze in gesprek waren. Syncretisch zelfs nu hij zich herinnert hoe intensief ze ervaringen deelden, hoe sterk hun interesses samenklonterden en hoe gemakkelijk dat voortduurde terwijl ze in totaal verschillende werelden verkeerden.
 
P. en b. waren boekenliefhebbers en Sirius eerder een boekenhater. P.was zeer gevoelig voor wat men nu The New Age noemt. Terwijl b. en Sirius meer de rationaliteit omarmden en naar skepticisme neigden, dat op den duur in historisch materialistische beschouwingen p.’s esoterie knevelde. Sirius is absurdistisch van nature, terwijl b. de ironie niet schuwde. Bij absurdisme werd b. onzeker en p. kon het alleen in het theater waarderen.
 
Totdat Sirius het maatschappelijk belang ziet van een verhaal over de tijd waarin met de kennis van nu en de modellen voor een goed leven zo uitbundig gespeeld werd. Neem nou die uitspraak van Jody Bernal, hoort hij zich in zichzelf zeggen. Nu wordt er zeer besmuikt op gereageerd als je een tegelwijsheidje over het genot van een strak kutje spreekwoordelijk met een zo jong mogelijke leeftijd verbindt. En terecht als het om kinderen gaat en in de fantasie niet de schoonheid maar het seksuele misbruik geproefd wordt.
 
Buitenaards zijn we verleden toekomstige tijd. B. en p. voltooid, wat Sirius betreft, en zelf beschouwt hij zich nog als onvoltooid. Hij heeft mogelijke wraak omgezet in het spel dat hij al jong met de wereld was aangevangen. Zoals kinderen een vriendje kunnen fantaseren, was hij als zevenjarige er vast van overtuigd dat iedereen eigenlijk buitenaards is maar alleen hij dat doorhad. Het herdenken van toen als een alienachtig bestaan in een wereld die je volledig afwees, is ook een mooie verklaring voor die wilde tijd en de breuk met zijn toenmalige geliefden. Hij verbeeldt zich b. als een koolblaadje, dat buiten de aarde voortleeft met de beeltenis van zichzelf op zijn ‘t-shirt’, zoals hij die van Goethe placht te dragen. Hij heeft het thema aan b. zelf ontleent, waar hij meende iedereeen een kool te kunnen stoven. Dat gaat hij met terugwerkende kracht nu met hem doen.
 
NB
 
Deze feuileton is nu verkrijgbaar in een album met meer afbeeldingen en duidelijker facsimile dan hier konden worden geupload bij:
 

http://dedrukkerij.mijnboekhandelaar.com/

reacties
  1. paco painter schreef:

    IBoudewijn,ik mis hem nog

  2. Wattman schreef:

    Ik ben bang dat ik het niet helemaal begrijp. Wordt dit weer een serie en krijgen we de rest de komende dagen?

  3. Marius van Artaaa schreef:

    Sorry Paco en Wattman,
    het blog was slechts tendele afgedrukt
    ik heb hem net aangevuld met wat ontbrak
    het wordt een serie, dat klopt

  4. RobertK schreef:

    "Bevroren groente", een mooie omschrijving.
    Grappig dat B. nog schrijft over een P. in zijn dagboekfragmenten van 2000/2001.
    Denk niet dat het dezelfde P. is als toen maar 100% zeker is dat niet.

  5. Marius van Artaaa schreef:

    er waren veel p.’s in zijn vriendenkring, RobertK
    naast de schrijver Peter van Zonneveld
    heette zijn jeugdvriend Paul Westgeest, een motorliefhebber
    de p. in deze blog slaat op Paul de Leeuw
    mijn vriend destijds en met b. samen waren we een menage á trois
    als we eropuit trokken, wat soms dagelijks het geval kon zijn
    in de tijd van de FSWH

  6. Nachtegaal schreef:

    Bevroren was Buch allerminst…
    Geliefd tot in de hemel
    Jee wat een kerel
    Tja
    Waar is de tijd
    Waar is Buch
    Waar is Bril
    Waar is Vinkenoog
    Om maar is wat te noemen
    Maar er is meer die me ook aanspreken;
    Waar is Herman Cohen
    Waar is Martin Buber
    Waar is Leo Baeck
    Waar is Frans Rozenzweig
    Waar O waar is de tijd
    dat mensen die nog begrepen
    Die lacune is om van te houden
    Om parels te snorkelen
    Verbloemd vertaald
    Naar de toekomst
    Dan is de tijd weer rekbaar
    Het goede weer leesbaar
    En zal Buch knipogen
    en misschien zeggen
    God Allemachtig
    Wat is het leven
    Boven Prachtig

  7. maria trepp schreef:

    Fascinerend.

  8. iris kijkt schreef:

    Deze letter is dus te klein voor mij , ik krijg er hoofdpijn van. Misschien toch maar eens aan een leesbril

  9. dianne schreef:

    ik krijg dit begin niet helemaal helder als bevroren groente maar fascinerend, zoals Maria zegt,
    wellicht dat in het vervolg meer dingen op zijn plek gaan vallen

  10. Nachtegaal schreef:

    Te vroeg conclusies trekken kan leiden tot een vertroebeld inzicht.

  11. Marius van Artaaa schreef:

    @ nachtegaal
    hij kon bij leven best ijskoud zijn
    maar zijn performance was doorgaans opmonterend

  12. Marius van Artaaa schreef:

    @ maria
    dan is de opzet geslaagd
    als dit blog je fascineert
    ik hoop dat het vervolg je niet teleurstelt
    want ik kan in het gefabuleerde leven van b. slechts enkele gaatjes prikken
    maar het gaat mij niet om wat Dichtung is en wat Wahrheit op zich
    schrijvers mogen daar mee spelen en van alles ‘verdichten’
    maar dan moeten ze ook tegen de waarheid kunnen
    dat was zijn zwakte, net als die van zijn idolen
    zijn kritiekloze bewondering voor Goethe
    verklaart dat hij zich heeft toegelegd op mystificeren
    Goethe deed dat ook graag
    dat begint al bij de titel Dichtung und Wahrheit
    hij bracht het werk eerst uit met Wahrheit und Dichtung als titel
    hij verklaart de verandering met een smoes dat de d van und en de D van Dichtung
    een herhaling is die de tekst hortend maakt….
    Goethe fabuleerde ook een zelfmoordgolf jaren na verschijning van Leiden des jungen Werthers
    terwijl slechts een enkeling zich een kogel door het hoofd joeg
    Op dat niveau fabuleerde b. ook graag
    zijn ‘hoogtepunt’ was de kleinde blonde dood van Boudewijn Iskander Pronk,
    deze (te) jonge ‘geliefde’ van b., die hij als zijn zoon introduceerde, kraakte zijn boekje af
    met dat zijn verhalen ziek, absurd en bizar zijn
    ik probeer wat van de sluier op te lichten met mijn belevenissen
    het betreft de periode van zo’n vijf jaar waarin ik met hem bevriend was
    aan de hand van zijn brieven, waaronder een wellicht te intieme notitie
    waarin hij mij een soort kwitantie op sex met hem geeft
    achteraf wil ik natuurlijk ook weten
    wat was spel voor hem, wat vond ik er leuk aan en wat heeft hij verprutst

  13. Marius van Artaaa schreef:

    @ iris
    ik zal het in een groter lettertype omzetten

  14. Marius van Artaaa schreef:

    @ dianne
    het is wellicht allemaal nog cryptisch
    maar met die bevroren groente wil ik uitdrukken
    dat mijn herinneringen aan b. qua warmte
    (en die was er volop) ijskoud zijn geworden
    en qua inhoud moeilijk toegankelijk
    nu blijkt dat hij bijna zijn hele leven heeft gefabuleerd
    sowieso is dit tijd bevroren in verguizingen van de jaren zestig
    zoals we die in de moderne geschiedschrijving tegenkomen
    en zeker waar het gaat om de seksuele revolutie
    en de ideologische schermutselingen destijds

  15. Marius van Artaaa schreef:

    @ nachtegaal
    te vroeg? wanneer dan?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.