Startsein blijkt al voor de Germanen te zijn gegeven aan ons land

Geplaatst: 16 juli 2011 in Moderne mythen en magie
Tags:, , , , , , ,

Onder het Dwingelderveld is een nog onontdekt startsein gevonden van pre-germaanse oorsprong. Dit is vastgesteld door studio Artaaa. Een bedrijf dat zelf geheel onbekend is met archeologisch grondonderzoek, maar zich bekwaamt in het restaureren van verhalen uit een ver verleden. De vondst is gedaan toen een auteur, in tijdelijke dienst van dit bedrijf in oprichting, op een weg fietsend door het bos stuitte op een hoge aarden wal. Hij stapte af en kluunde over deze vreemde dijk tot plots zijn linkervoet door de bovengrondlaag zakte, waardoor een gat van 50 centimeter diep ontstond. Bij het omhooghalen van zijn voet trok hij een wortel mee, die hij beproefde op de lengte en de sterkte van dit natuurlijk stukje gedenkteken van een door Grontmij gerooide eikenboom.

De wortel had een lengte van 55 meter toen deze afbrak. Met een flinterdunne rolperiscoop en een fel licht uit een oud verhaal dat hij opgroef in de Bijbel kon hij een beeld tevoorschijn toveren waarop hij het startsein herkende van de stammen-zonder-naam, die ooit deze grond verlaten hebben voordat de Germaanse barbaren het verwoestten, voor hun diaspora over het Noordelijk halfrond. Hij denkt zelf dat het een reisaltaar is, dat deze nomaden achterop hun rug droegen. Een dergelijk altaar is nog nooit opgegraven, maar uit zijn waarneming kan men opmaken dat het in de stijl van de eerste tabernakel is gebouwd, waar ooit de tekeningen van zijn gevonden in het archief van een kunstsmokkelaar.

Het bestaat uit 3 ongelijke delen, waarvan het middelste een tafel lijkt en de buitenste krukken voor de priesters dienen die als navigatoren destijds verkeersoffers opaten voor de God-van-het-Vervoer. Die god is af-gebeeld met een tafelbel in de vorm van een kalfstierkop. Dezelfde waarmee men oorlog voerde, door elkaar er om de beurt de hersens mee in te slaan om een botsing te vergelden. De auteur is er zeker van dat het geheel nog wordt gebruikt, want hij ontwaart in de arcering van de grondlagen duidelijk gezichten van geesten die hij identificeert als De Honger, De Geeuw, De Dood, De Kijker en De Onnozelheid.

Deze geesten vormen volgens de auteur het allervroegste bewustzijn van de mens dat de aarde niet alleen eten kan voortbrengen, maar ook zelf graag haar maag vult, daarna zich rekt voor een winterslaap, die voor de vijand op de dood lijkt en de kijker (het nageslacht vertegenwoordigend) voorziet van de onnozelheid van de pasgeborene. Grontmij, de dienst landelijk gebied voor ontwikkeling en beheer, heeft de man gearresteerd om te voorkomen dat hun net gemaakte kaart hiermee naar de prullenbak verhuist; op last van de regering, die er een bedreiging in ziet voor de joods-christelijke signatuur van heel Nederland, dat men ons aan het teruggeven is.

(wordt vervolgd als de auteur ontsnapt is)

Advertenties
reacties
  1. Lasja schreef:

    waar is die wortel gebleven?

  2. artafterallart schreef:

    die heeft Grontmij in beslag genomen,
    en vermoedelijk in de doofpot gestopt
    van minister Donner; ik zal, als Spong
    me hier uitredt, hem vragen of een
    kort of lang geding iets uithaalt; al was
    het maar het laatste stukje van die
    wortel; het is toch nationaal erfgoed
    niet? dan!

  3. Appelvrouw schreef:

    Dus daarom verdwaalde je daar. Het is een godswonder dat die wortel je niet de nek om heeft gedaan.En dat je onderweg niet verging van de honger, daar bij geeuwenbrug, het had je dood kunnen zijn als je te lang door die kijker had staan turen als een onnozele naar de Smildertoren.

    Moeten we niet een ontsnappingsplan voorbereiden voor de auteur? Of willen we de grondmij eens een stroompje laten voelen?

    • artafterallart schreef:

      Eerlijk gezegd, hebben hunebedmieren me geholpen. Ik hield alleen de paraplu voor ze omhoog,
      want ze zijn niet gewend in de open lucht in hun blootje te werken. De voorste heette toevallig Hongervorst. Hij wist precies wat van de worteluitlopertjes eetbaar was en wat niet. Van de laatste heb ik toch even gesnoept en dat piepkleine stukje bleek behoorlijk sterke hallucinogene stoffen te bevatten. Wat heel erg goed uitkwam voor het proeven van de schilderwerken van B. Jansma. Kunst stilt echt alle overgebleven honger. Ik snap dan ook niet waarom ze in de hongerwinter de collecties van de dieverse musea niet al starende hebben opgesmikkeld. Maar nu ga ik weer een zijweg in.

      Oh, ja, die kijker was een volautomatische, flexibele, holle buis, waar precies de Fotomier doorheen kon kruipen, die onderweg naar boven als een polaroidtoestel zijn best deed om het plaatje kant en klaar af te leveren. Ik hoefde alleen het formaat 1001 x uit te vergroten en wat rechthoekjes negatief te maken. Daardoor zie je nu wat zelfs hij of zij niet kon zien.

      Van de Smildetoren heb ik ook nog zo’n kiekje van hem of haar gekregen; ik zal het een keer uitvergroten en wat bijwerken.

      Ik laat die auteur liever effe knorren. Als hij zijn copyright gaat opeisen ben ik de pineut. Enne, over de Grontmij heb ik gejokt. Ik had hun nota Aarden Wal gelezen en toen ben ik met opzet dat fietspad verder afgelopen. Ik wist van die dijk, anders was ik nooit naar Drenthe gegaan. Ik beken alles maar, voortdat je je mijn dashboard van WordPress onder je zelf verwekte stroom gaat zetten. Ik weet van de bosgeest aldaar dat je hem of haar ook zo gedwongen hebt om de juiste weg te wijzen.

      Hoewel, als je zoiets van plan bent, hoor ik het toch bijtijds van de Spikkelspaneend. Zij leest gedachten voordat je ze zelf opmerkt

  4. assyke schreef:

    zo van tijd tot tijd wil alles en iedereen verwend worden,
    zo niet dan hapt het terug:)

    wie betaalt je advocaatskosten, mariusbeforeart?

    • artafterallart schreef:

      Moeder Aarde lijkt het meest op een stevige creoolse vrouw, een old granny, die kookt voor iedereen om ze aan tafel te ondervragen over hun gedrag, de les te kunnen lezen en in verlegenheid te brengen, maar zichzelf altijd spaart.

      Spong is niet zo duur, hoor; tenminste hij laat zich graag uitbetalen door kunst en ik heb beneden mijn appartement een bedrijfsruimte vol schilderijen van mijn broer. Ik doe er een bijzonder lijstje omheen (zoals die krukken) en hij zet al zijn anderre zaken opzij om zich hier geheel en al op te storten.

  5. assyke schreef:

    en mag ik jouw grondrige bijdrage ook publiceren onder mijn verzamelblog?

  6. assyke schreef:

    mijn mailadres is assykje@gmail.com

    of je kan hem plaatsen in de reactieruimte en dan zorg ik dat hij in het blog onder de andere bijdragen wordt geplaatst.

    • artafterallart schreef:

      Spong heeft net gefaxt dat hij er geen been in ziet, mits ik een fax stuur naar zijn kantoor waarin ik verklaar dat ik dat copyright geschonden heb in het algemeen belang en voor het welzijn van de auteur. Als er een kort geding van komt dan zal hij mij wederom van dienst zijn, maar dan wel voor twee schilderijen….

      Ach, ik doe het gewoon. Met het plaatje erbij. Daar berusten toch geen rechten op. Althans, ik zie niet hoe een hunebedmier, die fotografeert, een kans maakt voor de rechtbank. Mocht dat wel het geval zijn, dan vraag ik Appelvrouw of ze even per ongeluk op hem of haar gaat staan. Zij weet precies de plek waar die aarden wal is en heeft er zelfs een foto van. Voor het doden van figuranten in een verhaal is een foto trouwens voldoende. Dus ze kan die moord rustig thuis of op de camping afwerken. Ik hoop echter niet dat ze daar ook met kunst voor betaald wil worden. We zien wel hoe het afloopt. Dat is nu eenmaal de grondwet van ieder verhaal.

      • assyke schreef:

        onderschat de macht van hunebedmieren niet voor de rechtbank

        voel me wel wat schuldig dat jouw bijdrage zo veel pijnlijke voetjes in de aarde heeft:)

  7. artafterallart schreef:

    de macht van 1 hunebedmiertje is in een rechtssysteem vol mierenneukers betrekkelijk, assyke
    als zo’n eenling al de afstand van het hunebed in D. tot de rechtbank in A. weet te overbruggen dan stuit de analfabeet meteen op de berg formulieren, waar hij of zij de juiste uit moet kiezen
    mocht dat lukken dan wordt het nog een klus een advocaat vanaf de grond aan te spreken
    als er 1 toevallig bukt dan heeft hij of zij slechts 0,01 % de kans gehoor te vinden bij een exemplaar die voor hem of haar zelf de formulieren invult
    slaagt hij of zij binnen de procedure geldende termijnen erin het op de rol te krijgen dan moet hij of zij nog oppassen voor de promiscuïteit van de rechters en de officier van justitie; die in A. en omstreken bekend staan om hun hoge score op de lijst van rechters die vallen over ontbrekende punten en komma’s en onjuiste spellingen in zowel het dossier als de schriftelijke en mondelinge toevoegingen van de aanklagende partij en op de lijst van rechters die een hekel hebben aan vaag zichtbare bewijsstukken; waarbij moet worden aangetekend dat de fotomier slechts over een onvergrote kopie van de foto beschikt
    stel dat ’t verloopt, zoals die fotomier hoopt dan valt de hamer toevallig op het dier, want een hunebedfotomier staat alom bekend om zijn of haar geestdrift als het geluk hem of haar toevalt en rent meteen naar het vonnis toe voor een afdruk!

    dat je over zo’n futiliteit je schuldig voelt en niet mij aanklaagt dat ik meteen die bijdrage in het reactieveld had moeten plaatsen mag ik mijn handen dichtknijpen; oh jee, was ik vergeten dat ik de fotomier een handje wilde helpen in het belang van het vervolg van het verhaal; daar voel ik mij dan weer schuldig over; nu sta ik nog bij jou in het krijt ook; was er niet over begonnen, mens, dan was mijn dag goed geweest; nu moet ik weer een nieuwe draai aan het verhaal verzinnen voor de volgende ronde van je schrijfopdracht; bedankt hoor blogmierenneuker, bah!!!

  8. assyke schreef:

    ook in het krijt staan is niet zo vermoeiend als het lijkt,
    ga er af en toe even bij zitten
    en je hebt me zonder het te weten een nieuw trefwoord aan de hand gedaan:)

  9. artafterallart schreef:

    in het krijt zitten, nou nee, dank je wel 😉

    trefwoord
    hunebedmierenneuker?
    nee?,
    ik geef het meteen op!

  10. Appelvrouw schreef:

    Man, wat een kopvol heb je, ik lees het graag! Maar mijn spraakwaterkop is even leeg.

  11. Aline schreef:

    Het doorlezen van alle reacties, duurt nog langer dan het verhaal zelf lezen… maar ja alle vragen die had zijn zo wel beantwoord (dat is een voordeel van niet als eerste ergens komen mee lezen)… ben wel benieuwd naar een vervolg op dit bizarre verhaal…

    • artafterallart schreef:

      ik ook, Aline,
      het vervolg wacht op de tweede schrijfopdracht van Assyke, maar ik kan al verklappen dat het verder teruggaat in het verleden, toen religie nog in de kinderschoenen stond volgens mijn laatste telefoontje met de auteur. Hij liet daarin ontvallen dat onder het altaar een Venusbeeldje begraven zou zijn dat zo’n 30.000 jaar geleden in het moeras, dat Nederland toen was, gedumpt is door een kannibaal….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.